vrijdag 21 oktober 2011

Dyslexie en touwtjespringen

Quote van een leerkracht: ´In de trein deze week je boek gelezen: ik wil het wel aan iedereen laten lezen en van de daken roepen hoe mooi en helder je de problemen beschrijft waar zoveel ouders, kinderen, leerkrachten tegenaan lopen en waar jij op zo’n heldere, opbouwende manier beschrijft en laat zien wat werkt!!´

Interessant boek voor ouders van kinderen die lezen lastig vinden

Marijke van Vuure heeft jarenlange ervaring in het begeleiden van kinderen met dyslexie. Als leerkracht in het basisonderwijs ontdekte zij dat er niet genoeg tijd en juiste begeleiding was voor deze kinderen. Zij specialiseerde zich in dyslexie, startte een praktijk en ontwikkelde haar eigen succesvolle manier van werken. Haar bijzondere aanpak bracht zij samen in dit nieuwe boek. Met dit praktische boek kun je als ouder zelf met je kind aan de slag.

De afgelopen twintig jaar heeft Marijke van Vuure vele kinderen met leesproblemen aan het lezen gekregen: “Goed oefenen maar’, hoort een kind vaak als het lezen moeilijk gaat. Maar oefenen met lezen heeft geen zin als de oorzaak van de achterstand niet bekend is. Iedere leesachterstand kan een andere oorzaak hebben. Om te lezen is een goede samenwerking van meerdere gebieden in de hersenen nodig. Ook zintuigen spelen een belangrijke rol in een leesproces. Komt de informatie die via ogen en oren binnenkomt wel op de juiste manier aan in de hersenen?” Zo ontwikkelde zij haar eigen aanpak.
Het boek bevat een duidelijk tienstappenplan. Wanneer je dit stappenplan in het boek volgt, zul je verrassende vorderingen zien: “Ga met je kind de letters kleien, ga spiegelend tekenen, doe de luister- en geheugenoefeningen, volg de waardevolle leestips en ontdek samen met je kind dat lezen leuk kan zijn!” Ook leerkrachten zullen veel waardevolle oefeningen vinden in ´Dyslexie en touwtjespringen´.
Het boek is het resultaat van meer dan twintig jaar prachtige ervaringen: “Ik heb bij veel kinderen grote vorderingen meegemaakt in slechts een paar maanden tijd. Zo begeleidde ik ooit een jongen van tien jaar die na vier jaar leesonderwijs nog steeds op niveau 1 was blijven hangen. De school voor speciaal onderwijs waar hij op zat had de jongen opgegeven en hij kreeg een stempel van zwakbegaafd opgeplakt. Omdat ik veel mogelijkheden zag, zijn we aan de slag gegaan en inmiddels heeft hij zijn vmbo-t-diploma gehaald. Dat zijn voor mij geweldige ervaringen.”

Ook ontwikkelingspsycholoog Dr. Ewald Vervaet is erg content met het boek dat is afgeleverd: “Marijke heeft een unieke weg afgelegd! Ze heeft een kijk op het kind ontdekt die samenvalt met wat ikzelf in de ontwikkelingspsychologie en andere wetenschappers in weer andere onderzoeksgebieden hebben gevonden. Marijke wijst er terecht op dat niet het aantal hersencellen dat bij het lezen betrokken is er toe doet, maar de kwaliteit van hun onderlinge samenwerking. Marijke heeft een scherp oog voor de ontwikkeling van het kind. Zij kijkt eerst en vooral naar het proces: waar is het kind nu? Wat is de volgende stap? En dan gebeurt het wonder: door dit proces te volgen, bereikt zij schitterende resultaten!”