woensdag 5 oktober 2011

Bezield ouderschap

´Het geheim zit niet in de hoeveelheid tijd die we met de kinderen doorbrengen, maar in de intentie en de aandacht die we geven´

over Bezield ouderschap

,,Toen ik zwanger was van mijn eerste kindje mocht ik kaas van rauwe melk eten, een glaasje wijn per dag kon geen kwaad en mochten de kinderen op hun buik slapen. Tegen de tijd dat ik mijn derde kindje kreeg waren deze inzichten totaal veranderd. Kaas van rauwe melk mocht absoluut niet meer en één druppeltje alcohol kon al schade aanrichten. Onze kinderen mogen alleen nog op hun zij of rug slapen vanwege de kans op wiegendood.

Deze grote verschillen geven vooral aan dat de inzichten over de opvoeding van kinderen erg veranderd zijn in de afgelopen twee decenniaʺ, aldus Wanda Vendrig bij de lancering van haar tweede boek ´Bezield ouderschap´. Wanda is onder andere auteur van het succesvolle kinderboek ´Mijn opa viert vakantie in de hemel´.

Als moeder van drie kinderen in de leeftijd van vijfentwintig, negentien en acht jaar heeft zij de nodige praktische levenservaring opgedaan. Zij combineert haar schrijverswerk met haar coachingspraktijk de ‘Kinder Vlinder’ in Amsterdam. Als gezins- en kindercoach werkt zij met ouders en kinderen samen om hen elkaar op zielsniveau beter te laten begrijpen.

Opvoeden in de eenentwintigste eeuw
,,Ik wil met mijn boek ouders inspireren om anders te kijken naar het ouderschap, waarbij het accent ligt op de ontwikkelingen in de eenentwintigste eeuw. Als ouders werken we samen met ons kind om het beste naar voren te halen en inspireren we hen om hun talenten te ontwikkelen. Dit is zeker geen gemakkelijke taak! Mijn intentie is om een handreiking te geven aan die ouders die bewust en met hart en ziel hun kinderen willen opvoeden en laten zien hoe wij als ouders het beste vorm kunnen geven aan dit moderne, bezielde ouderschap.″


Introspectie van de auteur
,, Kijk, wij vinden het heel normaal om twee dingen tegelijk te doen en ervaren de aandacht die we daarbij krijgen als volwassenen als voldoende. Maar misschien heb je weleens een gesprek gehad met een psycholoog of een weldadige massage bij een sauna. Hoe voelde dat? De echte en exclusieve aandacht die je op dat moment ervaart is heel bijzonder. Het maakt dat wij onszelf op dat moment als belangrijk en bijzonder ervaren.

Mijn ervaring is dat voor kinderen deze echte aandacht onontbeerlijk is voor het opgroeien en leerproces op deze aarde. Indien we als bezielde ouders in staat zijn deze aandacht een aantal keren per dag voor ons kind of kinderen op te brengen zijn we al heel goed bezig!ʺ




Onze valkuilen als ouders
,,Zelf ben ik vaak teruggevallen in de ‘oude’ gewoonte van straffen op momenten dat ik moe thuis kom van mijn werk, drie hongerige kinderen en een partner eten moet geven, maar het liefst op de bank wil gaan liggen. Als een van mijn schattige kinderen het dan in zijn hoofd haalt om iets te doen wat ‘stout’ is, wordt het heel lastig om nog een bezielde ouder te zijn!
Vol frustratie roep ik dan uit: ’Omdat ik het zeg!’ Een begrijpelijke uitroep op een moment van frustratie, maar niet echt leerzaam of bezielend voor mijn kinderen.
Het geeft slechts aan dat ik qua energie aan mijn grens zit. Het zou beter zijn om op dat moment een boterham te smeren, een pizza te bestellen en de laatste restjes van mijn energie te bewaren om mijn kinderen eens stevig te knuffelen. Dat doe ik tegenwoordig en het is een stuk leuker!ʺ

Praktijkervaringen
,,In mijn boek heb ik een aantal verhalen verwerkt uit mijn praktijk om lezers te laten mede-ervaren hoe we kunnen omgaan met dilemma´s  van onze kinderen. Ik hoop van harte dat ik met mijn boek ouders kan inspireren te kiezen voor een bezield ouderschap, zo leren we onze kinderen beter te begrijpen en ons af te stemmen op wie ze werkelijk zijn en op wat ze nodig hebben.  En tegen iedere ouder zeg ik altijd: blijf vooral van tijd tot tijd relativeren en genieten van ons ouderschap.ʺ

Het boek ´Bezield ouderschap´ is vanaf 6 oktober aanstaande verkrijgbaar in de boekwinkels in Nederland.